معایب و مزایا سرخ کن بدون روغن

در این بخش از سری مطالب بررسی لوازم خانگی ، به بررسی مزایا و معایب سرخ کن بدون روغن در خدمت شما خواهیم بود تا بتوانیم با بررسی برخی نکات شما در خرید این محصول راهنماییم کنیم.

در ابتدا مطمئناً سوالات زیادی در ذهن شما خواهد بود که سعی کردیم این سوالات را در چارچوب مناسب بررسی که کرده تا با ذهنی آزاد به خرید سرخ کن بپردازیم.

با بررسی معایب و مزایا سرخ کن بدون روغن ما همراه باشید.

 

آیا سرخ کن بدون روغن سالم‌تر است؟

سرخ‌کن‌های معمولی غذا را در روغن فراوان آماده می‌کنند. در مطالعات مختلفی نشان داده شده است که سرخ‌کردن غذا در روغن نامناسب و مصرف مکرر غذاهای سرخ‌کردنی احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، کلسترول بالا و چاقی را افزایش می‌دهد. داغ‌کردن روغن فراتر از نقطه دود باعث تجزیه ترکیبات شیمیایی روغن و آزادسازی رادیکال‌های آزاد می‌شود. رادیکال‌های آزاد هم که می‌دانید دشمن سلامتی‌اند. ضمن اینکه جذب روغن میزان کالری مواد غذایی را ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهد.

اما برای تهیه غذا در هواپزها به روغن خیلی کمی احتیاج است. بنابراین اگر از رژیم‌های کم‌کالری پیروی می‌کنید، سرخ کن بدون روغن بیشتر به‌دردتان می‌خورد. با این سرخ‌کن‌ها می‌توانید هوس غذاهای سرخ‌کردنی را، همانطور که در ابتدا هم گفتیم، با ضرر کمتری برای سلامتی فروبنشانید.

 

آیا غذا در سرخ کن بدون روغن به‌همان خوشمزگی دستپخت سرخ‌کن‌های معمولی درمی‌آید؟

انتظار نداشته باشید که غذا در سرخ کن بدون روغن به ‌همان طعمی که وقتی در روغن فراوان سرخ می‌شود از آب دربیاید. پس بیایید خودمان را گول نزنیم و از سرخ‌کن‌های بدون روغن انتظار سیب‌زمینی سرخ‌کرده رستورانی نداشته باشیم! اما تکرار می‌کنیم که سرخ‌کن‌های بدون روغن جایگزین سالم‌تری برای سرخ‌کن‌های معمولی‌اند و به‌دلیل صرفه‌جویی در مصرف روغن ضرر کمتری را متوجه قلب می‌کنند.

 

خرید سرخ کن بدون روغن به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

اگر خودتان را در یکی از گروه‌های زیر می‌بینید ، پس سرخ کن بدون روغن می‌تواند برایتان وسیله مفیدی باشد:

·        کسانی که از غذاهای یخ‌زده آماده ‌به ‌طبخ زیاد استفاده می‌کنند

·        کسانی که منزل‌شان فر ندارد

·        کسانی که به غذاهای کریسپی کم‌روغن مثل چیپس سبزیجات علاقه‌مندند

·        کسانی که در فصل گرما آشپزخانه‌شان بر اثر استفاده از فر خیلی گرم می‌شود

اما فراموش نکنید که مدت‌زمان پخت غذا در سرخ کن بدون روغن فرق چندانی با فرهای عادی نمی‌کند. به ‌اضافه اینکه چه‌بسا مصرف انرژی بعضی از سرخ‌کن‌های بدون روغن بیشتر هم باشد (البته همه مدل‌ها این‌طور نیستند).

برای خرید سرخ کن بدون روغن به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

تنوع زیاد سرخ کن بدون روغن در بازار انتخاب را سخت می‌کند. پس با ما همراه باشید تا نکاتی را که پیش از خرید باید بدانید برایتان بازگو کنیم. امیدواریم با دانستن این نکات بتوانید گزینه مناسب خودتان را راحت‌تر انتخاب کنید.

 

گنجایش

سرخ کن بدون روغن را به می توان به سه سایز تقسیم کرد:

 

·        سایز کوچک با گنجایش حدود ۱ تا ۲ لیتر

·        سایز متوسط با گنجایش حدود ۱٫۸ تا ۲٫۵ لیتر

·        سایز بزرگ با گنجایش حدود ۵ لیتر یا بیشتر

برای پختن یا کباب‌کردن مرغ درسته طبیعتا به سرخ‌کن‌های سایز بزرگ‌تر احتیاج است. برای خانواده‌های چهار پنج نفری معمولا همان سرخ‌کن‌های ۲ لیتری هم کفایت می‌کنند. اما برای هفت هشت نفر یا بیشتر سراغ سرخ‌کن‌های ۳ تا ۶ لیتری بروید.

توان مصرفی

هرچه توان مصرفی سرخ‌کن بالاتر باشد سریع‌تر داغ می‌شود. وقتی روغن اضافه می‌کنیم، دمای روغن بعد از اضافه‌کردن مواد غذایی، خصوصا غذاهای یخ‌زده، پایین می‌آید. اما اگر توان مصرفی دستگاه بالا باشد، افزایش مجدد دمای روغن زمان زیادی نمی‌برد. توان مصرفی اغلب هواپزها بین ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ وات است. هواپزهای ۱۸۰۰ واتی و با توان مصرفی بالاتر هم داریم.

البته بد نیست اول چک کنید که پریزهای آشپزخانه‌تان تحمل توان مصرفی هواپزهای ولتاژبالا را داشته باشند.

 

تنظیمات

تنظیمات سرخ کن بدون روغن می‌تواند دستی یا دیجیتال باشد. مدل‌های دستی در تنظیم دما و مدت‌زمان پخت به‌اندازه مدل‌های دیجیتال دقیق نیستند. اما مدل‌های دیجیتال دما و زمان را دقیق نشان می‌دهند و در بعضی از مدل‌ها برنامه پخت هم دارند.

ضمنا در جریان باشید که گستره دمایی اغلب سرخ‌کن‌های بدون روغن بین ۸۰ تا ۲۰۰ سانتی‌گراد است. البته مدل‌هایی هم داریم که مجهز به آپشن تنظیم حرارت نیستند. اما فراموش نکنید که این آپشن لزوما به‌معنی تضمین کیفیت پخت نیست.

حالا که حرف از تنظیمات شد، شاید برایتان جالب باشد که بدانید هواپزهای هوشمند هم به بازار آمده‌اند. کافی است اپلیکیشن مخصوص دستگاه را روی موبایل یا تبلت‌تان نصب و رسپی دلخواه‌تان را از اپلیکیشن انتخاب کنید. اپلیکیشن دستور پخت را به دستگاه می‌فرستند و خودش دما و مدت‌زمان پخت را هم تعیین می‌کند. جالب است نه؟!

آپشن‌های جانبی

سرخ‌کن‌های با سبد دوقلو هم داریم که برای پخت همزمان دو غذای مختلف کاربرد دارند. ضمن اینکه بعضی از سرخ‌کن‌های بدون روغن علاوه‌بر سرخ‌کردن به‌روش هواپز از آپشن گریل هم برخوردارند که برای پخت گوشت و ماهی به‌کار می‌آید.

کف‌گیر همزن آپشن جانبی دیگری است که می‌تواند آشپزی با هواپزها را آسان‌تر کند. هواپزهای کف‌گیردار خودشان غذا را حین پخت هم‌می‌زنند و زیرورو می‌کنند. فقط مشکل اینجاست که شاید مهارت هم‌زدن‌ این کف‌گیرها به‌پای مهارت دستان خودتان نرسد! البته این مدل سرخ‌کن‌ها را معمولا می‌توان بدون کف‌گیرشان هم استفاده کرد. مدل دیگری از هواپزها هم هستند که دیگ‌شان می‌چرخد و همان کار کف‌گیر را انجام می‌دهد.

ایمنی

چون داخل سرخ‌کن خیلی داغ می‌شود، بدنه دستگاه باید خوب عایق‌بندی شده باشد. دستگیره سبد نباید حین کار داغ شود و دست را بسوزاند. پایه ضدلغزش و قفل درپوش هم موارد مهمی‌اند.

 

طرز تهیه سیب‌زمینی سرخ‌کرده

نکته آخر ما برای شما طرز تهیه سیب‌زمینی سرخ‌کرده خانگی است. ابتدا سیب‌زمینی‌ها را یک‌اندازه برش بزنید و حداقل ۳۰ دقیقه در آب سرد بخیساند تا نشاسته اضافی آن گرفته شود. سپس سیب‌زمنی‌ها را روی پارچه‌ای تمیز پهن کنید تا خشک شوند. در آخر کافی است سیب‌زمینی‌ها را به فقط اندکی روغن آغشته و طبق دستورالعمل سرخ‌کن‌تان هواپز کنید.

 

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.